برگزاری جشن عید غدیر در دادگستری کل استان کرمانشاه

28 مرداد ماه 1398 - 0 : 14


 

در این مراسم دانیال هودرجی معاون فرهنگی دادگستری استان کرمانشاه که به عنوان سخنران ویژه حضور داشت با تبریک اعیاد غدیر و قربان و با اشاره به برخی کرامات امام علی (ع) از زبان معصومین ،  با ادله ی روشن بیان " صراط" در فاتحه الکتاب را راه ولایت دانست و یادآور شد: در ادبیات عرب برای واژه راه مفاهیم زیادی وجود دارد که هر کدام قابل جمعند از جمله سبیل ، طریق و... الا کلمه صراط که مانع الجمع است و تنها به معنای یک راه آمده است. بنابراین راه هدایت همان راه ولایت است .

ایشان در ادامه با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه مائده  : یا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ  یادآور شد در این آیه شریفه، ابلاغ امری به پیامبر واگذار شده که عدم ابلاغ آن‌مساوی است با عدم ابلاغ رسالت، و معلوم است که اگر این امر، تکلیفی ازتکالیف متعلقه به مردم باشد عدم ابلاغ آن مساوی با عدم ابلاغ رسالت‌نیست پس باید امری باشد که متعلق و مربوط به اصل دین است، نه فرعی‌از فروع دین..

معاون فرهنگی دادگستری کرمانشاه گفت این آیه بر اهمیت و حساسیت فراوان پیام مورد نظر دلالت می‌کند؛ زیرا تصریح دارد که در صورت ابلاغ نکردن پیام، رسالت پروردگار به انجام نرسیده و گویی پیام، ارزشی برابر با پیام نبوت و رسالت دارد.

هودرجی تصریح کرد می‌توان گفت که در اواخر حیات رسول خدا (ص) نوبت به اعلام مطلبی رسیده که علاوه بر اهمیت و تازگی برای مردم، در جای خود مکمل اصل رسالت به شمار می‌رفت و آن چیزی جز طرح رهبری امت اسلامی پس از رحلت پیامبر (ص) نبود  خداوند تبارک و تعالی در این آیه به صورت امری و به نوعی با یادآوری این نکته مهم به پیامبر (ص) که وظیفه تو تنها ابلاغ و ارسال این موضوع است به بیانی رابطه رب و رسول در اینجا متفاوت از همه جاست به گونه ای که تمامی مشقت ها و رنج هایی که پیامبر (ص) در طول سالیان دراز در راه دین متحمل شده است که اکنون با نجام ندادن این پیام مهم گویی هیچ کاری انجام نداده است. بنابراین حکم ولایی که در سورۀ مائده آمده غیر از حکم شرعی بلکه برای اجرای احکام شرعی است. نصب ولی برای اجرا و پیشبرد دین است. رسالت در قالب امامت تداوم می یابد. این جمله وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ... در مقام تهدید است و مراد از تهدید، تلازم عدم تبلیغ فعلی با عدم تبلیغ قولیِ همۀ رسالت است یعنی انجام ندادن این کار مساوی عدم انجام رسالت است.

هودرجی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیه شریفه «الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دیناً؛ امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم خاطر نشان ساخت در این آیه تاکید شده است که دین کامل شده است و نعمت بر مسلمانان تمام شده است. یکی از بزرگترین دغدغه ها در زمان حیات پیامبر این بود که پس از رحلت ایشان سرنوشت مسلمانان چه می شود و چه کسی راه ایشان را باید ادامه دهد. برخی ازکفار بر این عقیده بودند که اسلام قائم به شخص است و پس از رحلت پیامبر اوضاع به وضع سابق بر می گردد و اسلامبه مرور زمان برچیده می شود. در واقعه غدیر و نزول این آیه، کافران را از نقشه های شوم شان مایوس کرد زیرا که با تعیین جانشینی وضعیت آینده مسلمانان پس از رحلت رسول خدا نیز به خوبی روشن شد و آیین اسلام به کمال نهایی خود رسید.

معاون فرهنگی با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر (ع) گفت: در حدیثی از امام محمد باقر(ع) درباره اهمیت ولایت و تکمیل دین به واسطه آن نقل شده است: "دین داراى پنج پایه است: 1- نماز 2- زکات 3- حج 4- روزه 5ولایت، که ولایت کلید و مفتاح همه آن‏ها و والى دلیل بر آن‏ها ست. وانگهی همه اینها دارای وجه مشترکی هستند و آن اقامه آنهاست. برای ولایت نیز این اقامه لازم و واجب است و از طرفی بنابر حدیثی از رسول اکرم (ص) که می فرمایند تبلیغ غدیر بر همگان واجب است. به نوعی نشان از اقامه ولایت در عصر حاضر و در تمامی اعصار دارد.

اجرای گروه تواشیح در این مراسم از دیگر برنامه بزرگداشت روز غدیر در دادگستری استان کرمانشاه بود.