دو صیقل برای دلهای زنگار گرفته یاد مرگ و تلاوت قرآن است.

11 خرداد ماه 1398 - 0 : 14


دو صیقل برای دلهای زنگار گرفته یاد مرگ و تلاوت قرآن است.

دکتر عدالت خواه شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان را حائز اهمیت روایی قابل توجهی برشمرد و بر بهره گیری از این فرصت شریف رمضانی تاکید کرد.

ایشان بحث این جلسه را با محور مرگ  و مرگ اندیشی آغاز کرد و گفت دلهای  ما هم در گذر روزگار و به علت غفلت ها و نسیان ها دچار زنگار گرفتگی می شود که دو صیقل برای آن عنوان شده است نخست یاد مرگ و دیگری تلاوت قرآن است.

وی خواب را تمرین هر شبه مرگ خواند و گفت همین است که خواب را برادر مرگ گفته اند چرا که نزع و روح از جسم که در خواب اتفاق می افتد اگر به اذن و اراده الهی به بدن برنگردد مرگ محقق می شود و افزود این مفارقت روح در خواب ناقص است و در مرگ کامل و مصداق مسلم توفی است که در برزخ وارد می شود و مرگ حقیقی با نفخه نخستین صور صورت می پذیرد و در حقیقت تعیّن قیام قیامت است : وَ هُوَ الَّذي يَتَوَفَّاکُمْ بِاللَّيْلِ وَ يَعْلَمُ ما جَرَحْتُمْ بِالنَّهارِ ثُمَّ يَبْعَثُکُمْ فيهِ لِيُقْضي‏ أَجَلٌ مُسَمًّي ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُکُمْ ثُمَّ يُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ . و اوست کسی که شبانگاه روح شما را می گیرد و آنچه را در روز به دست آوردید می داند ، سپس شما را در روز برمی انگیزد تا مدتی معین ( مدت عمرتان ) به سر آید ، سپس بازگشت شما به سوی اوست آن گاه شما را به آنچه انجام می دادید آگاه می کند.

ایشان به وجود دو اجل اشاره کرد و گفت اجل های مقدر ، اجل مسمی و اجل معلق هستند که اجل مسمی اجل قطعی است اما معلق آن اجل موقوف و مشروط به مقتضیات منظور هر فرد است که می توان حوادث را اجل معلق دانست و باید به آنها برخی معاصی مانند عاق والدین ، قطع رحم را نیز افزود که گاه مقدمه تحقق مرگ های زودرس می شوند.این دو اجل در روایات مختلف ، اجل های ادنی و اقصی نیز نامیده شده اند.

دکتر عدالت خواه به اهتمام جدی برای مرگ اندیشی سفارش کرد و خاطر نشان ساخت پرداختن مستمر به این سرنوشت همگانی و حتمی موجب تقرب انسان به مبدا ازلی او و تقلیل اندوه و آرزوهای دور و دراز می شود.